agenda
  • 26 juni 2017

    Rapportgesprekken groep 1-7

  • 26 juni 2017

    Rapportgesprekken groep 1-7

  • 26 juni 2017

    Rapportgesprekken groep 1-7

  • 28 juni 2017

    Groepsbespreking groep 1 t/m 4 vrij

  • 26 juni 2017

    Rapportgesprekken groep 1-7

  • 29 juni 2017

    afsluiting kleuterplein LPS

    13:00-14:00

  • 26 juni 2017

    Rapportgesprekken groep 1-7

  • 30 juni 2017

    NB 20

  • 4 juli 2017

    Afscheidsavond groep 8 BTS

  • 5 juli 2017

    Afscheidsavond groep 8 LPS

  • 7 juli 2017

    Laatste schooldag alle kinderen om 12.00 uur vrij

  • 7 juli 2017

    Speelgoedochtend BTS gr 1/2

  • 7 juli 2017

    NB 21





groep 7

Welkom op de pagina van groep 7

img_7017

“Hier zijn we dan. Groep 7 van de Stromen. We zijn dit jaar heerlijk gestart. Mooi weer, nieuwe leerstof, nieuwe leerkrachten, nieuwe doelen. We zijn op weg naar het voortgezet onderwijs. Nog twee jaar en dan………………..? Dat vraagt zelfstandigheid, elkaar helpen, zelf reflectie, werklust. Maar ook relativeren en humor. Gezelligheid en delen. Delen van lief en leed. We doen al veel van wat er hiervoor staat. En we leren er steeds meer bij. Dat kunnen en willen we. We zijn niet voor niets groep 7 van de Stromen. We zijn, volgens juf Gaby en meester Ad, een groep om trots op te zijn. “En daar hebben ze gelijk in.”

Januari en februari

Groep 7 beleeft nog eens wat

Wij, de kinderen van groep 7, zijn 5 keer naar het Leerpark gefietst voor allerlei technieklessen. Elektriciteit, laser, magneten…het was erg afwisselend en heel leerzaam. Ook het als groep door het verkeer fietsen was leerzaam. We weten nu wat wel en wat zeker niet de bedoeling is. 6 april zullen we hetgeen we leerden eens laten zien tijdens het schriftelijke verkeersexamen. Ook op school leren we hier had aan. Proefexamens, werkboek, en zelfstandig oefenen met www.paraplue7.nl.

Laatst hadden we een les van meester Albert. De voorzitter van de Oudheidkundige kring Koudekerk. Hij vertelde ons over kastelen in de omgeving. Dat sloot even mooi aan op onze geschiedenislessen. Net zoals het kalligraferen dat we over enkele weken gaan doen, ongeveer zoals vroeger in kloosters gebeurde. Ook hiervoor komt een deskundige ons tekst en uitleg geven. Tussendoor hebben we nog een les over kaasmaken en bezoeken we half maart het Parktheater.

Onze ouders hebben het eerste oriënterende gesprek gehad met de meester en de juf, over de schoolkeuze van over een jaar. Dat vonden we eigenlijk best spannend. En om te gaan werken aan dat wat we nodig hebben, of waar we nog extra aandacht aan willen geven, zijn we onze eigen leerdoelen aan het formuleren. Dan kunnen we dat leren wat nodig is om op die school voor voortgezet onderwijs te komen waar we thuis horen.

O ja, we willen ook nog even vertellen dat we  bezig zijn met “de stoel”. Dan mag 1 kind uit onze klas (vrijwillig hoor) op de kruk gaan zitten met zijn rug naar de klas. Wij gaan dan links, rechts of in het midden van de klas zitten. De kinderen die rechts zitten, geven de krukganger tops. De kinderen die links zitten geven de krukganger tips. En wie in het midden gaat zitten heeft noch tops, noch tips. De krukganger draait zich, als iedereen op d egoede plaats zit, om en vraagt om tips en tops aan ons. We mogen als we een tip en een top hebben ook of wisselen van plaats. Ook vraagt de krukganger aan de middengroep waarom ze geen tip of top kunnen of willen geven. Zo leert de krukganger veel over zichzelf. De meester heeft ook op de kruk gezeten. Ook hem gaven hem tips en tops. En we zijn bij wat we zeggen heel eerlijk en heel open. En dat kan in onze klas. Geweldig.

Toevoeging van de juf en meester”: (directe rede) “Wat schreven jullie een leuk stukje, we zijn blij met jullie. Hoogachtend (formeel) juf Gaby en meester Ad

December

Die groep 7…… daar gebeurt nog eens wat.

We zitten met twintig kinderen in groep 7. Alle kinderen zijn natuurlijk bijzonder. Maar de groep 7 kinderen wel heel specifiek dit jaar. Om zomaar eens wat de revue te laten passeren:

Tayler pronkt thuis met een cap van de Hongaarse waterpolo keeper. Linde oefent tijdens de fietslessen op het plein met het rijden op een natte schuine balk. Ze vind het erg eng. Yazan kan eigenlijk nog niet fietsen, maar na een kwartier oefenen met de fiets-juf, rijdt hij het hele plein zelfstandig over. Daniël solliciteert naar het Nederlands elftal. Op het plein zagen we hem met de bal om zijn as draaien. Dit keer valt hij niet, maar schiet wel naast het doel. He Daniël, maak je veters vast.  Sander vindt de zee erg mooi. Hij verblijft tijdelijk in een vakantiepark in Noordwijk. Eigenlijk 3 weken. Maar het Alphense huis is nog niet helemaal klaar. Dus wordt het misschien wel 7 weken. Sander is altijd op tijd op school. Knap hoor. Tiësto, even grappig als altijd, vraagt vuurwerk aan Sinterklaas. Kan hij aan dat board onder zijn voeten binden. Dan gaat hij harder en valt beter. Daar heeft hij ervaring mee. Au! Terwijl Jaylee en Verena het zo gezellig hebben tijdens het fietsen naar de techniekles, zoeken ze samen gezellig het asfalt op. Dat deed Jayden overigens een week er voor ook al. Jayden, onze computer specialist. Als de meester het even niet weet doet hij het wel even.  Jaylee en Verena vinden zichzelf op Ringstaart maki’s lijken. Wie is wie? Jaylee is degene met een gezichtje op haar knie. Dewi die haar bril in haar fietsmandje laat liggen ziet er zonder niet zo goed uit. Jammer, want met bril is ze als een soort mannequin. Wout tekent heel graag en heel mooi en maakt graag een praatje. Hij voorziet de meester vaak van lekkere snoepjes. Linde, onze volleybalster is de eerste die tijdens gym een warming up verzorgt. Vegen kan ze overigens ook als de beste. Vlinder wiens ogen niet altijd goed werken,  dacht op 5 december bij  Sint op schoot te zitten. Maar het was Lotte en het was dus als vanouds gewoon gezellig. Lotte is heel veelzijding. Een kleurrijk figuur. Een soort Kaleidoscope.  Ze doet altijd haar best. Zeker als ze, samen met Vlinder en Linde als uitdeel boerinnetjes, de schriften, stencils en boeken uitdelen en ophalen. Ze leggen zo zeker een kilometer per week af in de klas. Mike doet dat overigens ook en hij hoeft niets uit te delen. Hoe zit dat Mike? Hugo wilde met zijn rolstoel ook door de klas gaan. Om een potlood te halen, een propje weg te gooien en een praatje maken. Alle tafels worden geramd. Laat een ander je maar helpen hoor, dat is veiliger. Dan zijn er nog Milan die graag voetbalt en van gezelligheid houdt. Hij maakte overigens op 5 december een vuurpijl van de verkeerde kant open. En Jessy helpt soms de meester tot 16.00 uur. Hij is  zeer behulpzaam. Overigens zijn alle kinderen dat naar elkaar toe. Wat heerlijk zeg. En dan Yannick. Denkt en denkt en denkt. O ja meester klinkt het bij de pauze vaak. Weet u…………….. . Brent zie je juist niet in de pauze. Hij voetbalt. Heeft vaak zijn lach paraat. Hij geniet van vakanties. Wie niet? Misschien een idee om mee terug te gaan naar Spanje. Gewoon ondeugend zijn en je wordt door Piet afgevoerd. Maar ja, echt ondeugend zijn leukt soms niet zo. Wist u overigens dat Joeri  bang is voor Sint en Piet. Op 5 december lag hij uit angst, onder zijn tafel. Thuis is de Ipad zijn grote favoriet. En dat zijn de kinderen van groep 7. Mist u er 1? Over deze gemiste leerling schrijf ik de volgende keer. Ik heur ’t graag.

Wat een samen geraapt stel zit er in groep 7. Elke dag is anders, elke dag een feestje. Elke dag leren met en van elkaar. Procenten, kommagetallen, kubieke meter, Pompeii, Scandinavië, techniek fontein, voorzetsel, verledentijd, spreekbeurt, fietsen als groep, elkaar troosten, een spelletje FREEZE door een kind, de complimentenbal die er aan komt, Aram sam sam of bi bi biono dodo bobo bedide dade wadda chenide dade psst en toe. Hinematof—- twee stemmig zingen, Mondriaan schilderen, 3D pieten knutselen. Vervelen doen we ons nooit. Heerlijk.

dav

sdr

dav

20161215_133230

20161215_113923

20161215_132648

20161215_110859

mde

mde

dav

dav

September

Oktober

 

 

Groep 7 van de Batenstein op stoom

Wat een start van het schooljaar. We hebben dit jaar voor het eerst Engels. Thats very nice for the most of us. Maar we leren ook allerlei nieuwe dingen met geschiedenis over de Steentijd. Deze week gaan we aan de slag met de tijd van de Romeinen. Met aardrijkskunde leren we van alles over de aarde. Een scheve aardas, klimaatzones, topografie van Europa, over geisers op IJsland en de dampkring. Met taal hebben we een spreekwoord van de dag, proberen we of we horen waar de klemtoon ligt bij het woord braderie, want dan weten we dat het meervoud braderieën is. We leren voorzetsels toepassen, zelfstandige naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden, werkwoorden, persoonsvorm en onderwerp. We krijgen het er war van. En het is al weken lang zo warm geweest.

We praten vaak over de vragen “Wat heb je nodig om te leren” en over “Wat wil je leren”? We praten vaak over het elkaar helpen. Laatst zat er een mede leerling na de pauze sip te kijken in de klas, vraagt de leerkracht ons of we weten wat er is en wat wij er aan gedaan hebben om dit kind ook een blijde, vrolijke pauze te geven. Ja, we zorgen voor elkaar. Dat is eigenlijk heel belangrijk voor ons. Daarom hebben we met elkaar klassenregels gemaakt. Onze regels. En de leerkracht werd er, net zo als wij, heel blij van.

dav

dav

We zijn laatst naar de Thermen geweest en hebben daar een waterpolowedstrijd gekeken en een les gehad over gezonde voeding. Een wedstrijd voor het Europees kampioenschap jeugdwaterpolo. Het was vooraf wel erg officieel. We gingen staan toen de volksliederen gespeeld werden. En we hebben de ploegen aangemoedigd. Vorige week was het dierendag. Heel onschuldig namen we allemaal een knuffel mee naar school. Helaas, zo onschuldig was het niet. Eén van ons kreeg veel last van de stof die de knuffels mee brachten. Ook is de kinderboekenweek gestart. Zeven kinderen van onze groep deden in de het dansje voor aan alle andere kinderen van de school. Alle andere kinderen zongen het lied “Voor altijd jong” mee. Wat vonden we dat leuk. Zo gaan leren, spelen, zorgen voor elkaar, ontspannen en plezier hebben hand in hand. We verheugen ons op de rest van het jaar.

img_20161004_101842

sdr













Hoofdgebouw:
Lupinesingel 11, 2403 CM Alphen aan den Rijn
T 0172 - 421 846
destromen@scopescholen.nl


Dependance:
Batenstein 16, 2403 PH Alphen aan den Rijn
T 0172 - 444 500
destromen3@scopescholen.nl

SCOPE scholengroep



(C) 2012 SCOPE scholengroep

Disclaimer
Inloggen beheerders