kanjertraining
Op De Stromen wordt kanjertraining gegeven. De Kanjerlessen zijn niet zomaar te geven door een leerkracht, alle leerkrachten en onderwijsassistenen hebben hiervoor een training gevolgd en zijn hiervoor gecertificeerd.
De kanjertraining heeft als doel dat een kind positief over zichzelf en anderen leert denken. De pijlers waarop de kanjertraining is gebouwd, zijn:
We vertrouwen elkaar
We helpen elkaar
We werken samen
We hebben plezier
We doen mee
De Kanjertraining is bedoeld voor kinderen die willen leren om beter voor zichzelf op te komen en / of beter met anderen om te gaan. Het kan zijn dat het kind het in de groep of omgeving gewoon slecht getroffen heeft, maar vaak zijn kinderen sociaal onhandig. Dit kan zich op verschillende manieren uiten: ze lachen om alles, spelen de baas, zijn verlegen, stellen zich afhankelijk op of zijn juist agressief en doen alsof het hen allemaal niet raakt.
Voor kinderen die vaak een van deze vormen van gedrag laten zien en die dit willen veranderen is de kanjertraining een uitkomst. Duizenden kinderen hebben de training al gevolgd en met succes!!
In de Kanjertraining staan vier dierfiguren centraal, die ieder gekoppeld worden aan een kleur petje.
Met de Kanjertraining willen wij de volgende doelen bereiken:
- Leerlingen durven zichzelf te zijn.
- Leerlingen voelen zich veilig.
- Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken.
- Leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen.
- Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen.
- Leerlingen durven cognitief te presteren.
- Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen.
- De leerkracht wordt gerespecteerd.
- Er ontstaat een positieve leer- en werkhouding.
- Pestproblemen worden hanteerbaar/lossen zich op.
- Onze school voldoet hiermee aan de doelen die worden gesteld door de wet Actief Burgerschap en Sociale Integratie
Voor meer informatie kunt u kijken op www.kanjertraining.nl
LeerlingVolgsysteem voor sociaal emotionele ontwikkeling
Op onze school wordt gebruik gemaakt van het programma ZIEN! voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. ZIEN! geeft op basis van een analyse van observaties concrete doelen en handelingssuggesties. Om op die manier de leerkracht of docent te helpen bij het ondersteunen van leerlingen en groepen.